2014. május 24., szombat

Lasagne Ötkeréktől

Dr. Oetker: Szakácskönyv kezdőknek könyvében találtam ezt a lasagne receptet. Utána néztem a neten, igen sokféleképpen készítik el. Én most ezt választottam és nem bántam meg. Három tányérral pusziltam be még forrón, a tálból kikanalazva.

Szükségünk lenne hozzá egy olyan sütő edényre, melynek van fedele és két nagy lasagne lap elfér benne egymás mellett. Nekem nem volt ilyenem, csak egy kerek jénai fedővel, így másképp oldottam meg a tészta lerakását.

Több lábasban dolgozunk, mert van mit csinálni:
1. bolognai mártást
2. besamell mártást
3. tésztát kifőzni










Első körben 750 gramm paradicsomot forró vízbe dobunk, egy picit várunk, ameddig a héja megrepedezik, majd leöntjük róla a forró vizet és hideg vízzel lehűtjük. A héja azonnal lehúzható lesz akár kézzel is. A paradicsomot apróra vágjuk. 2 db vöröshagymát és egy gerezd fokhagymát kockákra szeletelünk.

Második körben elkészítjük a bolognai mártást: 3 evőkanál olajon megpirítunk 300 gramm darált sertéshúst, hozzátesszük a felkockázott hagymákat, üvegesre pároljuk. Végül mehet hozzá a felkockázott paradicsom, 1 babérlevél, fél evőkanál vagdalt bazsalikom, só, tabasco szósz (nem volt ilyenem itthon, enélkül készült). Az egészet fél órán át főzzük közepes tűzön. 

Harmadik körben elkészítjük a besamel mártást: 15 gramm vajon megpirítunk 15 gramm lisztet és fokozatosan, habverővel keverve hozzáadagolunk 250 ml tejet, hogy csomómentes legyen. Kisebb lángon negyed órát gyöngyözve főzzük. 

Negyedik körben 10 db lasagne lapot forró, lobogó vízben 10 percig főzünk, leszűrjük, hideg vízzel lehűtjük. (Tényleg hűtsük le, mert forrón nem fogjuk tudni a lapokat pakolgatni).


És most jön a tészta lerakása. Elővettem a kerek jénait, kivajaztam és legalulra egy fakanálnyi bolognai mártást tettem. Erre két lasagne lapot helyeztem egymásra merőlegesen, majd megkentem besamel mártással. Újabb bolognai + 2 db lasagne lap + besamel. Ezt rakjuk ki, ameddig az anyagok el nem fogynak. Be kell osztanunk a mártásokat, mindig csak egy keveset tegyünk és kenjük szét, nem kell félni, tartalmas lesz így is nagyon.  A legtetejét 200 gramm reszelt sajttal szórtam meg, majd rátettem a jénai fedelét/ letakartam. Előmelegített, 220 fokos sütőben sütöttem 30 percig, és még kb. 5 percig fedő nélkül felső sütéssel rápirítottam a sajtot. Ha szépen szeretnénk szeletelni, hagyjuk kihűlni. Én nem tudtam megvárni, kikanalaztam...... A férjem csak annyit mondott: ez de nagyon finom! Már érdemes volt a tűzhelynél állni! :)


A könyv szerint hosszúkás tálban készült, amikor is két lasagne lap elfér egymás mellé. Gouda sajtot ajánlanak hozzá, nálunk trappistával is megfelelt.

A megadott sütési hőfokok:

Felső/alsó: 200-220 C előmelegítve
Légkeverés: 180-200 C előmelegítés nélkül
Gázsütő: 4-5-ös fokozat előmelegítés nélkül
Sütési idő: kb. 30 perc + 5 perc fedő nélkül