2014. április 7., hétfő

Lekváros bukta

Kedvenc Horváth Ilona szakácskönyvemből ered a recept. Ez minden kezdő háziasszony receptes könyve, mindenkinél kötelező otthon! :) Nálam kissé már viseltes, oldalain ételpöttyökkel díszítve.
Bevallom imádok kelt tésztával dolgozni. Az eredmény most is csodás és kívánatos lett! :P Elő is vettem most már a hiper-szuper fényképezőgépünket, mindjárt más lett a fotó is. Eddig telefonnal kattingattam, de azt hiszem megéri profi géppel dolgozni, ugye? :)



Hozzávalók:

0,5 kg. liszt
2 dkg élesztő
2 tojássárgája
3 dl tej
6 dkg zsír, vaj vagy margarin
5 dkg porcukor
csipetnyi só
25 dkg lekvár a töltéshez


1 dl langyos tejjel, 1/2 dkg cukorral, az élesztővel és 3 kanál liszttel kovászt készítünk. A tojássárgákat a cukorral elkavarjuk, hozzáöntjük a tejet, amiben a sót feloldottuk. A liszt közepébe mélyedést készítünk és abba öntjük a hozzávalókat a kovásszal együtt. Fakanállal jól kidolgozzuk, hogy hólyagos legyen, és hozzáöntjük az olvasztott vajat, amivel szintén jól eldolgozzuk. Langyos helyen egy óráig kelesztjük. Lisztezett deszkára kiborítjuk, gyengén átgyúrjuk, 1 cm vastagra kinyújtjuk, 8-10 cm négyszögekre  vágjuk, közepébe gyümölcsízt  teszünk és összecsavarjuk. Ezeket megzsírozott tepsibe szorosan egymás mellé helyezzük, tetejét zsírral megkenjük, fél óráig kelesztjük és közepesen forró sütőben sütjük. Sütés után deszkára kiborítjuk, de csak tálaláskor szedjük szét a buktákat. Tetejét cukorral meghintjük. Készíthetjük túrótöltelékkel is. -írja Horváth Ilona Szakácskönyve!

Nos nálam ez így nézett ki:
Utána jártam, hogyan kell kovászt készíteni. Hát kérem, az több nap érlelést jelent, úgyhogy expressz kovász készült nálam. 1 dl közepesen meleg tejbe tettem egy teáskanál cukrot és az élesztőt felfuttattam benne, végül elkavartam a 3 kanál liszttel. Semmi liszthegy és közepe, egyszerűen a hozzávalókat robotgépbe tettem és a géppel jól megdolgoztam a tésztát. A vaj miatt kicsit ragadni fog, ezért megliszteztem, hogy elváljon a tészta a keverőkanáltól. Deszkán átgyúrtam, a tészta alá, tetejére kevés lisztet szórtam, konyharuhával letakarva 1 órát kelesztettem. Duplájára dagadt a szép buci tészta. Majd újra átgyúrtam, vékonyra kinyújtottam és derelyevágóval nagyobb kockákra metszettem. Egyenként a kockákat kicsit a sodrófával kinyújtottam, hogy a lekvárral szépen fel tudjam csavarni. Kb. 1-2 teáskanálnyi házi barackdzsem (nem folyós, szilárdabb, receptjét megtalálod oldalamon) ment mindegyik tésztakocka közepébe és egyszerűen felcsavartam őket. Enyhén zsírozott, magasfalú tepsibe sorakoztattam őket szorosan egymás mellé, zsírral megkentem a tetejüket és még fél órát kelesztettem őket. Nem lett tele az egész tepsi, két sor ment kb. bele. Végül közepesen meleg sütőbe toltam a tepsit és szép barnás-pirosra sütöttem a lekváros bucikat. Arra figyeljünk, nem baj, ha egy picit jobban megpirul a teteje, de az aljának is meg kell sülnie. Ezért érdemes csak vékonyan zsírozni a tepsit!


Nem bírtuk ki, még melegen befaltuk a felét. Nem hagyományos módon készült a leírás szerint, mégis nagyon finom lett!!!

PORCUKOR A TETEJÉRE NAGYON FONTOS! :D