2014. július 19., szombat

Tzatziki

Piszok rég jártam Görögországban. Mióta családom van és folyton építkezünk, marad az otthon és a vidéki levegő. Igazából sokszor nem is vágyunk másra, olyan jó itt (Budajenőn). Fent vagyunk egy dombtetőn, csodálatos kilátás, a természet lágy ölén.... :) A falut olykor kolbászillat lengi körül. :)

Mint mondtam volt, nagyon régen jártam Görögországban és Korfun. Kulináris élvezetekben nem volt hiány, konkrétan egész nap "zabáltunk". Nem bírtunk betelni a gyrossal -melyet még sültkrumplival is megtömtek-, a muszakával cserépedényben, a szuvlakival, tzatzikivel és sorolhatnám..... ISTENI MIND!

Most megkívántam a tzatzikit és össze is dobtam percek alatt.






Sok receptet végigböngésztem és van, aki a sűrű-, van, aki a hígabb változatára esküszik. A kísérletezés rajtunk áll!

Hozzávalók:

400-500 gramm joghurt (valaki tejföllel keveri)
2-3 gerezd fokhagyma
1 nagyobb kígyóuborka
1 evőkanál olívaolaj (nálam hidegen sajtolt napraforgó ment bele)
menta/kapor esetleg
mehet borecet is, vagy el is maradhat
pár csepp frissen facsart citromlé
só/fehér bors

A sűrű változatánál 200 gramm joghurtba belenyomtak vagy 7-8 gerezd fokhagymát és két kígyóuborkát. Ránk van bízva, ízesítsük, készítsük ízlésünk szerint.

Kikevertem a joghurtot a hozzávalókkal. Kipróbáltam mentával, nekem ez a fűszernövény kevésbé passzolt bele, a kapor annál inkább. Fehér bors helyett is fekete ment most bele. Az uborkát meghámoztam (valaki héjastól gyalulja le), két végét levágtam és legyalultam. Olvastam, hogy lesózták az uborkát, én ezt sem tettem. Egyszerűen kicsavartam a levét és a joghurtba tettem, jól összekevertem. Pár órára hűtőszekrénybe tettem.

Fogyaszthatjuk pita, pirítóskenyér vagy grillezett húsok mellé is.



A dzadzíki (görögül τζατζίκι, kiejtve [caciki] is, angolos átírással: tzatziki) egy ismert török és görög ételkülönlegesség. A görög szó a török cacıkból (ejtve [dzsadzsık]) származik.

A dzadzíki főbb összetevői a joghurt (amely Görögországban és Törökországban általában juh- vagy kecsketejből készül), az uborka (pépesítve és leszűrve vagy kimagozva és felaprítva) és ízesítőként a fokhagyma (Görögországban akár egy teljes fej fokhagymát is használnak egy tál dzadzíkihez). Általában olívaolajjal, különféle fűszerekkel (kaporral, mentával) és egy kanál borecettel ízesítik.

Gyakran pitával és fekete olívabogyóval fogyasztják előételként. A dzadzíki egyben a török kebab mellé felszolgált kísérők illetve előételek; a görög szuvláki, illetve gírosz egyik fő összetevője is. Forrás: wikipedia.org